Onderzoek

Er is menig onderzoek gedaan naar de werking van meditatie. Daaruit blijkt een zeer positieve invloed op lichaam en geest. De meest voorkomende redenen waarom mensen gaan mediteren is om zich fitter, gelukkiger en energieker te voelen. Of om meer in contact te komen met zichzelf. Uit onderzoeken, die op verschillende universiteiten over de gehele wereld zijn gedaan en regelmatig worden gepubliceerd in wetenschappelijke tijdschriften, blijkt onder meer dat meditatie zorgt voor:

* afname van slapeloosheid
*
 vermindering van depressie
* versterking van het immuunsysteem
* normalisatie bij een te hoge bloeddruk
* ervaren van innerlijke kalmte
* toename van energie
* verbetering van concentratievermogen
* toename van geluksgevoelens
* verbeterde sociale contacten    
                 
                                                                                      

Tijdens de meditatie verandert de activiteit van de hersenen. De hersenactiviteit vertoont meer samenhang tijdens de meditatie (coherenter). Deze ordelijkheid van de hersenactiviteit neem je mee in de dagelijkse activiteit in de buitenwereld. Als je mediteert richt je de aandacht naar binnen waardoor je je ontspant en rust ervaart. Daardoor maak je het contact met jezelf sterker en gezonder waardoor je minder snel uit balans raakt in de hectiek van het dagelijkse bestaan.

Veel mensen mediteren simpelweg om te ontstressen en tot rust te komen. Andere mensen geven aan meer inzicht en verdieping van hun eigen bewustzijn te willen ervaren.Diverse onderzoeken geven aan dat regelmatig mediteren positieve effecten heeft op het stressniveau van mensen als wel tot meer zelfrealisatie leidt. Meditatie is daarmeegoedvoor zowel het lichaam als de geest èn bewust-zijn. De bloeddruk daalt, evenals de van stress afhankelijke biochemische stoffen zoals cortisol, adrenaline etc. Het vermogen om in verbinding te komen met jezelf groeit.          
 
In de afgelopen decennia is er onderzoek uitgevoerd naar de gezondheidsvoordelen van meditatie aan honderden universiteiten, ziekenhuizen en onderzoekscentra in meer dan 50 landen. Meer dan 1.000 wetenschappelijke artikelen en onderzoeksrapporten zijn gepubliceerd in meer dan 175 wetenschappelijke tijdschriften. Het belangrijkste effect van meditatie is mogelijk wel dat de activiteit van de rechterhersenhelft gestimuleerd wordt zodat het denken meer intuïtief en creatief wordt. Er is meer evenwicht tussen de linker- en de rechterhelft van de hersenen tijdens het mediteren, waardoor er ruimte ontstaat voor nieuwe impulsen. Hersengolven gaan meer synchroon lopen. Wanneer de geest in zo een heldere, diepe rusttoestand terechtkomt is deze rust zelfs dieper dan slaap! Dit maakt het mogelijk dat diepgewortelde spanningen oplossen. Spanningen die zelfs door de gewone nachtrust niet opgelost konden worden. Door de Meditatie los je niet alleen de vermoeidheid van de dag op, maar geef je je lichaam ook de kans om dieper zittende spanningen en trauma's uit het verleden op te lossen. Tevens is gebleken dat mensen die vijf jaar of langer regelmatig mediteren gemiddeld een 12 jaar lagere biologische leeftijd hebben. Met andere woorden: verouderingsprocessen vertragen. Veel meditatie beoefenaars melden dat ze meer in het hier en nu leven en meer dankbaarheid en waardering zijn gaan krijgen voor hun omgeving en de mensen om hen heen.
                                                                                          

                                                              
Je leert je gedachtes "los" te laten tijdens de meditatie
                                                                                                                          en je onbegrensd vrij te voelen ...
                                                                                                           dit is zeer voedend en heilzaam voor lichaam en geest.


Er is na zoveel positief onderzoek in het verleden eigenlijk niet veel aandacht aan meditatie besteed in de reguliere media. Pas nu (na 30 jaar) beginnen steeds meer mensen en artsen de voordelen van mediteren te ervaren en te waarderen. In Amerika mediteert nu ongeveer 2% van de bevolking regelmatig. Dit percentage is aan het groeien en zal, gezien de ontwikkelingen, ook gaan toenemen Nederland.